Five Foot Two, Eyes Of Blue
Dit is een oud liedje dat vaak op ukulele gespeeld wordt. Kijk er eens naar en kijk dan goed hoe de septiem(7)-akkoorden elkaar opvolgen over de kwintencirkel.
C E7
Five foot two, eyes of blue
A7
But oh what those fives could do
D7 G7 C Ab7 G7
Has anybody seen my girl?
C E7
Turned up nose, turned down hose
A7
flapper? Yes sir, one of those
D7 G7 C Ab7 G7
Has anybody seen my girl?
E7
Now if you run into a five foot two
A7
Covered in fur
D7
Diamond rings and all those things
G7
Bet your life it isn't her... etc...
(Je kunt het meespelen met Roger in de Play Along)
Dalende kwinten
Je ziet dat de septiem-akkoorden allemaal achter elkaar op de kwintencirkel liggen en elkaar tegen de klok in opvolgen.
E7 - A7 - D7 - G7 en dan kom je weer terug bij C
Mister Sandman
Je kan vanuit C ook nog een stapje verder springen naar de B7
Bijvoorbeeld in Mister Sandman:
C B7
Mister Sandman, bring me a dream
E7 A7
Make him the cutest that I've ever seen
D7 G7
Give him two lips like roses on clover
C G#7 G7
And tell me that my lonely nights are over
Charleston
Hetzelfde soort akkoorden rondje kom je tegen in Charleston.
Bb - D7 - G7 - G7 - C7 - F7 - Bb - F7
Met het filmpje hieronder kun je dit rondje oefenen. Let op dat de G7 twee keer achter elkaar gespeeld wordt. Gewoon proberen!
Oefenen
Kijk naar de kwintencirkel en probeer alle septiem akkoorden achter elkaar te spelen, tegen de klok in!
Neem een willekeurig akkoord (bv F), spring dan 4 stappen met de klok mee over de cirkel naar een 7 akkoord (bv F -> A7). En speel elk 7 akkoord dat je tegen komt tegen de klok in tot je weer bij het eerste akkoord bent.
PS
In de bovenstaande voorbeelden komen heel wat kwintensprongetjes achter elkaar. Maar daarnaast kom je het ook heel vaak in kleinere sequenties tegen. Bv:
C - A7 - D7 - G7 - C
of zoiets:
C - F - D7 - G7 - C
Schuifakkoorden |
![]() OPEN AKKOORDENWe hebben tot nu toe alle akkoorden laag op de hals van de ukulele gespeeld. Dat wil zeggen in de buurt van de kam. De meeste akkoorden waren dan ook open akkoorden. Bij een open akkoord is er altijd minimaal 1 losse snaar. Het C akkoord zoals we dat kennen heeft 3 losse snaren, het F akkoord 2, etc. Dat zijn dus allemaal open akkoorden. |
BARRE AKKOORDENBij een niet-open akkoord worden alle vier de snaren ingedrukt. Het Bes akkoord is daar het mooie voorbeeld van. Deze akkoorden kun je ook opschuiven. Als je het Bes akkoord 1 vakje opschuift heb je B akkoord. En als je dan nog een vakje opschuift krijg je een C. Zo heb je dus meteen een andere menier om een C te spelen. In het plaatje hieronder staat er een 3-tje naast het C akkoord. Dat betekent dat dat de derde positie is, het derde vakje.
|
Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan?
|
OefenenOm te oefenen gaan we kijken naar een paar liedjes waarbij het sowieso voor de hand ligt om te schuiven. Nog één dingetje: Als je een Bb akkoord naar beneden schuift krijg je dus een A. Je wijsvinger valt dan over het kammetj en kun je dus eigenlijk loslaten. Zo gaan we de A ook spelen in de voorbeelden. Met je ring- en middelvinger. Je wijsvinger valt weer in als je omhoog gaat schuiven.
La Grange - Billy Gibbons from ZZ Top Zo doe je datJe blijft eerst op de A en aan het eind van elke maat schijf je naar het derde en vijfde vakje voor de C en D. 1 2 3 4 5 6 7 8 A . . . . . . C D Als je goed naar het ritme van de slaggitaar luistert dan hoor je dat ie op de eerste zes tellen vooral de up-beat doet. Dat is nu niet per sé belangrijk maar wel leuk. En wat dacht je van Smoke on the Water? Ook gewoon schuiven! A C D (0 3 5) A C Eb-D (0 3 6-5) A C D D-C A (0 3 5 5-3 0) En Purple Haze van Jimmy Hendriks kun je met dezelfde akkoorden doen: A C D A C D A C D A (uit laten klinken) |
|
![]() Sunday MorningHoe gaat het eigenlijk met het Bes akkoord? Kun je dit akkoord snel pakken zonder dat het blubberig klinkt? Kun je het al goed wisselen of is het nog aldoor een akkoord wat eigenlijk nog niet goed in je vingers zit? Met het volgende liedje uit 1967 kun je het akkoord naar hartelust oefenen.. en niet alleen dat akkoord. Er zitten een paar hele leuke wisselingen in die je zelf mag ontdekken. Vaak denk je, “och, hoe moet ik dit nu snel overpakken”, doch door het te doen leer je eigenlijk vanzelf hoe je handig de akkoorden overpakt. Sunday Morning van The Velvet Underground & Nico Het staat hier in de PlayAlong: http://www.ukulele.nl/playalong/#1060
|
![]() Bes akkoord in de C stemming (g-c-e-a) |
TokkelenJe kunt dit nummer heel goed tokkelen! F Bb etc. (Roze nootjes klinken wat langer. Luister goed naar het origineel!) Als die in je vingers zit kun je er nog een nootje toevoegen. F Bb etc. A| ------0---------|------1---------| Dit patroon kun je bij alle akkoorden doorzetten...
|
![]() Zelf een liedje makenAls je zelf een liedje wilt maken dan kun je bv een akkoord op je ukulele zoeken wat je een heel mooi en inspirerend begin akkoord vindt. |
Opdracht1. Zoek een akkoord op de hals van je ukulele wat je mooi vindt. Het mag gerust een zelf verzonnen akkoord zijn waarvan je de naam niet weet. Ga dan naar www.ukulele.nl/chordfinder om uit te zoeken hoe de greep heet die je hebt gevonden. 2. Vaak past er bij een akkoord al een melodielijn. Iets wat je er in je hoofd al bij kan zingen. Neem dit als uitgangspunt voor het liedje wat je gaat maken. Misschien heb je al een tekst of neem gewoon een zin uit de krant. De tekst is handig voor het ritme van het liedje maar het kan ook afleiden. ![]() 3. Wat wellicht belangrijker is, is het akkoord dat volgt. Om een beetje inzicht te krijgen pak je ook de kwintencirkel er bij. Staat het akkoord wat je zojuist verzonnen hebt erbij? Kijk dan vooral in de omgeving van dat akkoord. Ik zal een voorbeeld geven. Stel: Je hebt een Dm gevonden op je ukulele. Kijk dan direct wat het Majeur akkoord is dat daarbij hoort. Dat is in het geval van de Dm een F. Zo kun je al een simpel liedje maken met deze 2 akkoorden door ze om de 4 tellen af te wisselen. Wanneer dit gaat vervelen kun je doorgaan door de andere akkoorden die eromheen staan te gebruiken. Zo heb je de Bes en de C, de Gm en de Am. Die zitten immer links en rechts van het F akkoord en het Dm akkoord.. Wanneer je een leuke volgorde van akkoorden hebt gevonden kun je de tekst erbij gaan oefenen en het liedje instuderen. Je hebt 2 weken de tijd. Als je liedje af is stuur dan een berichtje naar Het Ukulele Paradijs. We kunnen dan een afspraak maken om via skype naar je liedje te luisteren en tips te geven. Succes |
We hebben in onze cursus bij de NTR thuisacademie ook al eens wat verteld over zelf een liedje maken. Kijk hier vooral ook nog eens naar. |
![]() ¿Porqué te vas?Dit is een nummer van Jeanette (Anne Dimech) waar ze in 1974 een hit mee kreeg.
We gaan dit nummer op verschillende manieren spelen. Een langzame reggae-achtige versie van Maria Mejor en de up-tempo versie van Jeanette zelf.
|
Probeer eerst de akkoorden mee te spelen in de Ukulele Play Along met Maria Mejor om de structuur van het nummer een beetje door te krijgen! |
Ritme CoupletIn de versie van Maria Mejor doen we een reggae-achtig ritme. In de coupletten gaat dat zo: . 2 é . 4 Let maar op de slaghand van Berry Good (rechts). De hele tel (2 en 4) naar beneden en de e na de 2 omhoog. Berry doet soms ook wel extra dingetjes, maar daar moet je doorheen kijken. Soms doet hij op de 2 een wat raspende slag met meerdere vingers. Maar de basis is steeds: . 2e . 4
Ritme RefreinIn het refrein gaat de slag op hoger tempo. Dat begint al net iets voordat het refrein begint (Todas las promeses de mi amor... ). Hier doet Berry alleen de up-beat: De slag omhoog tussen de hele tellen in: . e . e . e . e Geen enkele slag naar beneden dus.... Deze up-beat gebruik je ook bij Ska muziek! DempenOm een goed reggae of ska gevoel in je slag te krijgen moet je ook dempen! In dit liedje doe je dat in eerste instantie door de druk van je linkerhand op de snaren los te laten. Je drukt je snaren niet meer in, maar je vingers blijven nog wel op de snaren rusten. Omdat de meeste akkoorden met minstens drie vingers gepakt worden klinkt er dan hooguit één snaar door. Het dempen doe je eigenlijk ook in de maat. Daar waar de X-jes staan. 1 e 2 e X e 4 X (Je speelt alleen het dikgedrukte) |
Terug naar JeanetteDe originele versie van Jeanette gaat een stuk sneller. Een ander ritme dat hier goed werkt is: 1 . 2 e 3 . 4 . De 1 en 3 sla je maar een klein beetje aan. Alleen bovenste 2 snaren. De 2 en de 4 sla je harder aan en over alle snaren. Bij deze versie van Jeanette hoef je niet te dempen!
|
PSDe akkoorden in het fimpje van Maria Mejor zijn in een andere stemming. Weet je ook welke? |
![]() RosegardenI Never Promised You A Rosegarden is een nummer geschreven in 1969 door Joe South, maar werd pas een hit in de vertolking van Lynn Anderson in 1970.
Dit liedje is met name leuk omdat je op een lekkere manier akkoorden kan overpakken en weer beter leert wisselen van akkoorden. En verder zitten er een paar leuke muzikale wisselingen in. |
Probeer eerst mee te spelen met Jan en Els in de volgende video. En leer het nummer ook zoveel mogelijk uit het hoofd mee te spelen. |
IntroIn het intro zit al een leuk dingetje. Dat is de wisseling van het C naar het F akkoord. Dit zit namelijk niet precies halverwege de maat, maar net daarvoor. Als je gewoon alles op en neer speelt 1e2e3e4e dan zit de wisseling op de slag omhoog na de 2: 1 e 2 é 3 e 4 e Refrein rondje'I beg your pardon ... I never promised you a rosegarden'. Dit stukje is een lekker rondje (2x): Dm G7 C C Dm en G7 zijn ieder 1 maat en C is 2 maten. Het lijkt natuurlijk heel veel op een rondje met F G C. Maar dit keer met een Dm... Speel dit rondje voor jezelf meerdere keren achter elkaar. 'When you take you gotta give ... ' Hier gaat het ineens naar F. Dit stukje vormt ook een overgang naar het couplet. F F Dm Dm G7 G7 C C Couplet'I could promise you things....' Bekijk dit ook weer als een op zichzelf staand rondje (2x): C C C C Dm Dm G7 G7 Nu komt er een interessant stukje waarin we van G7 naar Gm gaan en dus even uit de toonsoort C ontsnappen. 'So smile for a while and let's be jolly ...' Dm G7 Gm A Dm Dm Fm G7
Dit is een vrij ongewoon stukje en heel typerend voor dit nummer. Bestudeer het langzaam en verwonder je over de schoonheid ervan! Loopje omhoogNa 2 regels refrein komt nu een volgend stukje waarbij eigenlijk vooral een F akkoord wordt gespeeld terwijl er een toon omhoog loopt. Jan geeft dat in het filmpje met het losse bolletje aan! Als je deze akkoorden officieel gaat benoemen is dat: F Faug Dm F7 Maar om het te leren spelen en begrijpen moet je het zien als een F akkoord waarbij op de C snaar achtereenvolgens c - c# - d - d# wordt gespeeld, dus losse snaar, 1e vakje, 2e vakje, 3e vakje. |
PlayalongIn de Playalong staat ook een uitvoering van Lynn Andersson. Probeer dit ook mee te spelen en probeer dat ook zoveel mogelijk uit het hoofd te doen. |
![]() Non non rien n'a changéBij dit liedje van de Poppys kom je in het refrein eenzelfde akkoordenopeenvolging tegen als bij Hey Joe. Het begint nu op een F: F - C - G - D Je kunt het liedje meepelen in de PlayAlong:
|
![]() KwintencirkelOok in dit liedje loop je over de kwintencirkel met de klok mee!
De coupletten hebben een heel ander gevoel en staan duidelijk in A mineur.
De akkoorden zijn dan:
Am - C - E7 - Am
|
RitmeBij dit nummer kun je vrij gemakkelijk een down down up up down up spelen. Wel in redelijk snel tempo dan. Maar je kan hier ook gerust in variëren en het hoeft ook niet de hele tijd hetzelfde te zijn. Begin altijd zachtjes te spelen, totdat je in de groove komt, dan ga je wat hardere accenten leggen.
|
![]() |
PS:In The Rocky Horror Picture Show zit er ook eentje:
F C G D A
Let's do the time warp again
Elke keer als het koor dit zingt...
|
|
![]() KwintencirkelAls je nu in de kwintencirkel kijkt zie je dat de akkoorden allemaal naast elkaar staan!
Stel dat je Hey Jo net iets hoger wilt spelen en je begint bij C. Wat zijn dan de andere 4 akkoorden?
C - ... - ... - ... - ...
In deze opname speelt Jimi Hendrix het nummer ook beginnend met C:
|
|
Het staat hier in de playalong: www.ukulele.nl/playalong/#699 De akkoordenwisseling gaat best snel, maar je kunt onder het tandwieltje rechtsonder in het filmpje de snelheid halveren. Dat is handig om te oefenen. Het eerste couplet heeft 2 akkoorden Gm en Eb. Deze 2 akkoorden liggen heel dicht bij elkaar. Je schuift eigenlijk maar één (middel-)vinger heen en weer. Oefen deze twee akkoorden heen en weer!
|
AkkoordenIn het volgende stuk van het nummer komen steeds 4 akkoorden achter elkaar: Het Bb akkoord heb je ook geoefend in het nummer 'Borrequito'. Als je kijkt naar de kwintencirkel zie je dat het Bb akkoord voorkomt in de toonsoorten Eb, Bb en F en verder in de bijbehorende mineur toonsoorten Cm, Gm en Dm. In welke toonsoort staat 'Ik neem je mee'? |
|
SlagjeHet slagje dat je kunt gebruiken in dit nummer is voornamelijk iets als: 1 . 2 e 3 . 4 e Met een accent in de 2 en de 4. In het rustige stukje kun je beginnen door alleen op de eerste tel de snaren langzaam met je duim naar beneden te spelen. Net zoiets als bij het beginstukje van 'In Dreams' van vorige week. |
What if God was one of us?Dit nummer gebruikt relatief ook precies dezelfde akkoord-sequentie, maar begint met F#m. Wat zijn de andere akkoorden in dit nummer? |
|
Eerste stukjeHet liedje begint heel rustig. Je slaat elk akkoord maar één keer aan. Rasp langzaam over de snaren naar beneden alsof je een harp bespeeld. Doe dit met je duim naar beneden terwijl je vingers de ukulele ondersteunen. Zo kun je heel gecontroleerd langzaam de snaren aanslaan. Alsof je een ballad vertolkt. C Am A candy colored clown they call the sandman Dm G7 Tiptoes to my room everynight C Am Just to sprinkle stardust and to whisper F G7 C Go to sleep everything is allright |
Tweede stukjeNu komt het ritme er in. Dit keer wel alles met je wijsvinger. Zoiets van: 1 . 2 e 3 e 4 e Vooral op de tweede tel rasp je beheerst naar beneden over alle snaren. Op alle andere tellen sla maar zachtjes 2 snaren aan. Op de down strum sla je dus alleen de bovenste 2 snaren aan. Dit luistert niet zo nou. Als je 1 of 3 snaren raakt is het ook goed. En bij de up strum raak je dus alleen de onderste 2 snaren.
Je ziet nu ook dat het akkoorden rondje iets anders is. C Dm I close my eyes, then I drift away G7 C Into the magic night, I softly say C Dm A silent prayer like dreamers do G7 C Then I fall asleep to dream my dreams of you |
Derde stukjeNu wordt het euforisch. Er komt ook even een D7 akkoord langs dat niet standaard in de toonsoort van C voorkomt, maar extra spanning geeft aan het liedje. Het hoogtepunt!
C G7 In dreams I walk with you F G7 C In dreams I talk to you In dreams you're mine D7 All of the time, we're C Dm G C Dm G7 Toge - ther in dreams, in dreams |
Vierde stukjeNu wordt het opeens wat droeviger, want hij realiseert zich dat het een droom is en dat het ochtend wordt. Om die droevigheid toon bij te zetten wordt in plaats van het F akkoord nu een F-mineur gespeeld. Het ritme blijft in grote lijnen eigenlijk hetzelfde. Het zijn vooral de violen die dramatische accenten leggen. Die kun je natuurlijk ook mimieken met je ukulele (cha cha cha). TIP: Om het Fm akkoord makkelijk te pakken pak je het C akkoord daarvoor alvast met je pink!
C Fm C But just before the dawn C Fm C I awake and find you're gone C Dm I can't help it I can't help it if I cry G7 C I remember that you said goodbye |
Laatste stukjeNu memoreert hij hoe mooi het allemaal was in zijn dromen. Het D7 akkoord komt nog even voorbij. Verder is het nu vooral het achtergrondkoortje dat de sfeer maakt. C F G7 It's too bad that all these things C F G7 Can only happen in my dreams C D7 Only in dreams Dm7 G7 C In beau - tiful dreams |
DempenZoals al eerder opgemerkt is het bij het maken van ritmes ook belangrijk om te dempen. Door te dempen gaat de muziek meer swingen. We lieten al zien hoe je door accenten te leggen meer gevoel in je muziek krijgt. Gewoon door harder en zachter te slaan en niet per sé alle snaren te willen raken. Deze week voegen we daar het dempen aan toe. We laten drie manier van dempen zien. |
|
2. Dempen met je pinkJe kunt ook met je andere hand dempen. Je legt je pink of welke vinger(s) dan ook zo losjes over de snaren dat als je strumt geen noten klinken. |
3. Dempen door ontspanningJe laat de spanning los uit je vingers, waardoor ze alleen nog maar losjes op de snaren liggen. Het werkt heel goed om hier andersom te denken: Je dempt eigenlijk de hele tijd, maar af en toe duw je je vingers harder tegen de snaren. Deze manier van dempen werkt dus vooral als je een akkoord hebt met drie of vier snaren ingedrukt. |
CombinerenJe hoeft je uiteindelijk niet beperken tot één manier van dempen. Als het eenmaal in je vingers zit kun je alle manieren van dempen door elkaar gebruiken. Voor het inslijten is het natuurlijk wel goed om ze afzonderlijk te oefenen! |
Slagjes en Ritmes |
Deze week willen we weer even stilstaan bij slagjes en ritmes. Hier is heel veel over te vinden op bv youtube en het klinkt vaak ingewikkeld. Maar het is eigenlijk precies waar je de aandacht op vestigt. Het gaat uiteindelijk vooral om de accenten en dempen. |
ACCENTENAccenten leg je gewoon door iets harder aan te slaan. 1. Leg je het accent op de slag omhoog of leg je het accent op de slag naar beneden? Accent naar beneden: 1 e 2 e 3 e 4 e Accent omhoog: 1 e 2 e 3 e 4 e Speel deze ritmes in eerste instantie langzaam en probeer in 'the groove' van het accent te komen! Het verschil klinkt als volgt:
2. Op het accent raak je vaak alle snaren, terwijl je op de slag waar geen accent ligt vaak minder snaren raakt. 3. Verleg het accent, afwisselend op een slag naar beneden en een slag omhoog: 1 e 2 e 3 e 4 e Probeer dit eerst langzaam met gedempte snaren! Als je in het ritme komt zul je merken dat het met deze accenten meer begint te swingen. En heb je een idee waar dit nog meer op lijkt? |
Welk slagje?De vraag is vaak: Welk slagje moet ik bij dit liedje doen? Het maakt vaak helemaal niet uit wat je precies doet. Als je maar probeert in het gevoel van een liedje te komen. Soms doe je alleen maar een neergaande slag op de eerste tel. Het wordt dan ballad-achtig. Of je slaat alles aan en legt het accent op de 2 en de 4 naar beneden. Het wordt dan meer rock-achtig. En je hoeft binnen een liedje ook nooit hetzelfde slagje aan te houden. Je kan gewoon wat variëren! Als ik nog niet weet hoe de feel van een liedje is speel ik vaak alle slagen 1e2e3e4e. Terwijl ik mee speel probeer ik het accent op bepaalde plekken te leggen. Hiermee onderzoek ik wat ik het leukst vind klinken of wat het best bij het gevoel van het liedje past.
|
Country / blues / folk rondje
Het is inmiddels bekende materie, toch kun je het 3-akkoordenrondje niet vaak genoeg herhalen in verschillende toonsoorten. Het duurt namelijk best lang voordat je alles onder de knie hebt en de country rondjes gedachteloos kunt meespelen op gehoor.
Omdat het Bes akkoord waarschijnlijk ook nog niet helemaal in de vingers zit, krijg je deze week een Country liedje uit de film ‘O brother were art thou’. (waar overigens heel veel leuke country liedjes inzitten)
Een Play Along Song in de toonsoort van F, met de akkoorden F, Bes en C. Kijk het nog even na op je kwintencirkel, speel het liedje mee met de Ukulele Play Along en als je het goed geoefend hebt, draai je dan weg van de computer en speel het mee op gehoor. Herhaal het net zo vaak, totdat het je lukt om het uit je hoofd mee te spelen.
Man Of Constant Sorrow
Man of contant Sorrow is een Amerikaanse traditional voor het eerst gepubliceerd in 1913, maar is waarschijnlijk al 200 tot 300 jaar oud. Het werd pas echt populair in de jaren 50 door een versie van de Stanley Brothers. Deze versie stond ook model voor de versie in O Brother Where Art Thou. De eerst bekende opname is uit 1928 door Emry Arthur. Andere bekende opnames zijn van bv Bob Dylan en Ginger Baker's Air Force.
Je kunt deze versies ook meespelen, maar bedenk wel dat ze in een andere toonsoort staan. De versie van de Stanley Brothers is relatief hetzelfde, maar in de toonsoort A. D.w.z. dat de akkoorden A, D en E er in voorkomen. Check even aan de hand van de kwintencirkel.
De versie van Emry Arthur staat in toonsoort G. Weet je welke akkoorden daar dan bij horen? Verder is deze versie ook een beetje anders...