Deel 2: Ukulele stemmen

Om te zorgen dat er daadwerkelijk een mooi geluid uit uw ukulele komt, moet u hem altijd eerst stemmen voor gebruik. Daar zijn verschillende methodes voor.

Stemmingen

Amerikaanse stemming (standaard): G C E A
Europese stemming: A D F# B

Stemmethodes

Er zijn verschillende manieren om uw ukulele goed te stemmen.

Tuner: een klein apparaatje dat u op uw gitaar klikt. Die laat zien welke toon u te pakken heeft en of u daar iets onder of boven zit.
Apps: klinkt de toon op de app hetzelfde als uw ukulele? Dan is de ukulele goed gestemd. Een handige app is bijvoorbeeld Ukemaster.
Andere instrumenten: stem de C op uw ukulele net als de C van uw piano of gitaar.

Dubbelchecken

Contoleer of de snaren goed zijn gestemd. Zet uw middelvinger op het tweede vakje van de bovenste snaar. Deze snaar moet hetzelfde klinken als de onderste snaar. Daarna kun je hem nog checken met uw vinger in het derde vakje van uw onderste snaar. Deze moet gelijk zijn aan de dikste snaar, de C-snaar. Hier zit een octaaf tussen, dus het klinkt niet precies hetzelfde. En om dan nu de laatste snaar te controleren, doe je je vinger 1 vakje omhoog. Deze moet gelijk zijn aan de bovenste snaar.

Tip: ‘My dog has fleas’
Door het zinnetje ‘my dog has fleas’ te zingen, kun je controleren of uw ukulele goed gestemd is. In het filmpje zie je hoe Eveline dat doet.

Is je ukulele goed gestemd? Dan kun je beginnen met spelen, op naar het volgende deel! Hier leer je hoe je je ukulele moet vasthouden en de beste slagjes kunt maken. Klik hier als je terug wilt naar het overzicht van de cursus. 

Ukulele spelen in 10 stappen

Deze cursus is geproduceerd door de NTR voor de NTR Thuisacademie in samenwerking met het Ukulele Paradijs. Je kunt de video’s in chronologische volgorde bekijken of alleen de delen bekijken die je interessant vindt. De stappen zijn op ieder gewenst moment te volgen wanneer het jou het beste uitkomt.

OVERZICHT
Intro: Ukulele spelen
Deel 1: Wat is een ukulele?
Deel 2: Ukulele stemmen
Deel 3: Slagjes en vasthouden
Deel 4: Verschillende slagjes
Deel 5: Wat zijn akkoorden?
Deel 6: Akkoorden lezen
Deel 7: Je eerste liedje
Deel 8: Spelen en zingen
Deel 9: Samen spelen
Deel 10: Componeren

Huiswerkclub

Als je deze stappen hebt gevolgd kun je ook verder met een workshop of met de huiswerk-club.

Houdt ook de pagina van Ukulele Paradijs in de gaten voor aankomende workshops, optredens of play-alongs.